Menu

Wiesz, jak wyglądają czytelne teksty? Poznaj 9 istotnych elementów, które musisz znać przy pisaniu treści

Kiedy przeglądamy artykuły w internecie, nie czytamy ich od początku do końca.

Większość ludzi skupia się na nagłówkach, a potem skanuje treści. Przeskakujemy po różnych fragmentach, skupiając się na tym, co przyciągnie naszą uwagę.

Wcale nie musimy przeczytać wszystkiego, żeby wiedzieć, o co chodzi. Wystarczy poznać kawałki tekstu, w których są odpowiedzi na nasze pytania, albo po prostu coś, co nas ciekawi.

Tylko w takim razie, o co chodzi w pisaniu, jeżeli ludzie nie czytają całości treści? O to, żeby dali się namówić i przeczytali jak najwięcej!

W naszym artykule poznasz kilka wskazówek, które dotyczą tego, jak powinien wyglądać napisany przez Ciebie tekst. Niech wygląda tak dobrze, żeby od razu chciało się go czytać.

Jaki font jest najlepszy i czym się kierować przy jego wyborze?

Niech będzie uniwersalny i czytelny.

Jeżeli chcesz, żeby Twój tekst był maksymalnie wygodny do czytania, wybór fontu ma znaczenie. Warto zrezygnować z ozdobników i postawić na minimalizm, który sprawdza się w każdej sytuacji.

Dlatego polecamy Ci zastosowanie fontu bezszeryfowego — takiego jak Arial czy Montserrat. Prosty font daje także gwarancję, że treść będzie czytelna na każdym urządzeniu, niezależnie od wielkości ekranu.

tabela z porównaniem dwóch fontów (non-serif i serif): Monteserrat i Georgia

Zwróć uwagę na porównanie bezszeryfowego fontu Montserrat i szeryfowej Georgii. Oba przykładowe teksty mają tę samą ilość znaków i ten sam rozmiar liter, ale Montserrat zostawia między liniami tekstu więcej przestrzeni. Większe odstępy i prosty styl sprawiają, że tekst jest łatwiejszy w odbiorze.

Dla jak najlepszego dopasowania do siebie różnych rodzajów fontów, których użyjesz dla tworzenia treści i nagłówków, polecamy narzędzie FontPair.

Dlaczego rozmiar liter ma znaczenie?

Artykuł to nie to samo co dokument w Wordzie. Większe litery lepiej się czyta.

Tworzenie treści w edytorach tekstu przyzwyczaja nas do rozmiaru 12 pikseli. Natomiast w przypadku stron internetowych optymalna wielkość liter powinna wahać się między 16 a 18 pikseli. Trzeba dobrać to też do wybranego fonta.

Warto pamiętać, że nie mówimy w tym wypadku o nagłówkach, bo one rządzą się swoimi prawami, ale o standardowej treści artykułów.

porównanie dwóch rozmiarów fontów: tekst pisany fontem 10 i tekst pisany fontem 16

Porównując to samo zdanie pisane fontem wielkości 10 i 16, możemy zauważyć, jak bardzo się różnią. Wybór fontu o wielkości 16 pikseli jest optymalny i umożliwia czytanie na każdym urządzeniu.

Dlaczego teksty internetowe powinny być pisane większym rozmiarem niż teksty w książkach?

Ma to swoje uzasadnienie w odległości, jaka dzieli ekran komputera od naszych oczu. Jest ona większa niż odległość trzymanych w ręku papierowych wydań. A treści pisane większym fontem czyta się wygodnie.

Czemu ludziom są potrzebne odstępy w tekście?

Daj swoim czytelnikom przestrzeń — pamiętaj o odstępach.

Nasze oczy potrzebują białej przestrzeni, czyli pustego miejsca między treściami artykułu, które nie będzie wymagało skupienia się na żadnym elemencie. Dzięki temu możemy na chwilę odpocząć, a czytanie kosztuje wtedy mniej wysiłku.

Puste miejsca, czyli potocznie „white space” – to marginesy, a także odstępy między wersami i akapitami.

Dodatkowo oddzielenie od siebie treści pomaga je sobie uporządkować, a przez to lektura tekstu jest wygodniejsza.

Jak ważny jest kontrast i odpowiedni kolor?

Dbaj o kontrast, ale postaw na sprawdzone rozwiązania.

Kiedy szukasz odpowiedniego koloru tekstu, zadbaj o wystarczający kontrast między tym, co jest napisane, a tłem. Zbyt mała różnica między nimi sprawi, że tekst nie będzie czytelny.

cztery różne rodzaje kontrastu między tekstem a tłem i pokazanie zgodności ze standardami WCAG

W powyższym zestawieniu możesz zauważyć, że pierwszy wariant — biały tekst na ciemnoniebieskim tle spełnia najwyższe wymagania dotyczące czytelności (o czym mówi wskaźnik WCAG). Żółte litery na białym tle są natomiast praktycznie niewidoczne i nie będą możliwe do odczytania, także dla osób z niepełnosprawnościami (to oznacza niespełnienie standardów WCAG).

Warto także pamiętać o różnym podejściu do większych fragmentów treści i nagłówków czy banerów. Krótkie teksty możesz śmiało wyróżnić intensywnym kolorem, ale cały artykuł — nie. Pisany na przykład na czerwono będzie niepotrzebnie męczył wzrok.

Jak wyglądają optymalne akapity?

Zbyt długie akapity zniechęcą Cię do czytania.

Kiedy pisze się teksty w internecie, najważniejsze jest to, żeby ułatwić ludziom skanowanie treści. Tak, żeby mogli szybko znaleźć najważniejsze rzeczy.

Nic się nie stanie, jeżeli czasem napiszesz dłuższy fragment tekstu. Mimo wszystko warto mieć w głowie ogólną zasadę i traktować ją jako wskazówkę przy tworzeniu treści: krótkie akapity są lepsze niż długie.

Optymalnym rozwiązaniem jest przekazanie jednej myśli w akapicie i zmieszczenie się w dwóch — trzech zdaniach. Wtedy większość stworzonych przez Ciebie akapitów powinna zajmować maksymalnie sześć linijek.

Dzięki temu tekst jest nie tylko łatwiejszy w czytaniu, ale też sprawia ogólne dobre wrażenie. Przejrzysty wygląd może być pierwszą rzeczą, na którą ktoś zwróci uwagę, jeszcze zanim podejmie decyzję o przeczytaniu treści.

Co mają na celu śródtytuły?

Śródtytuły mówią nam, co się dzieje w tekście.

Każdy stworzony przez Ciebie artykuł powinien mieć uporządkowaną strukturę, która pomoże odnaleźć się w nim czytelnikowi. Śródtytuły pełnią funkcję drogowskazu, który informuje o tym, co za chwilę się pojawi w tekście.

Nie musisz imponować czytelnikowi trudnym słownictwem czy wymyślać koła na nowo, szukając jak najbardziej oryginalnego pomysłu na nagłówek, czy śródtytuł.

Wystarczy, że pomożesz ludziom zorientować się w treści strony i napiszesz: tutaj jest informacja dotycząca tego i tamtego.

Czy warto stosować pogrubienia?

Warto wyróżniać treści — ale tylko te najważniejsze.

Pogrubienia także mogą działać jak wskazówki, dzięki którym najważniejsze elementy tekstu stają się widoczne.

Jednak w tym wypadku warto pamiętać o zasadzie: mniej znaczy więcej. Używanie pogrubień zbyt często lub wyróżnianie zbyt dużej części tekstu zmniejsza czytelność.

I pamiętaj, żeby wrzucać obrazki!

Ze zdjęciami robi się ciekawie.

Warto pamiętać o jeszcze jednej rzeczy. Treści tekstowe, nawet jeżeli są pisane prosto i czytelnie, potrafią być monotonne. Osobie czytającej tekst trudno jest utrzymać ten sam poziom uwagi.

W tym momencie z pomocą przychodzą zdjęcia i grafiki, które wnoszą do zawartości coś nowego. Ilustrowanie ważnych informacji obrazowymi przykładami sprawia, że łatwiej je zapamiętać i zrozumieć.

porównanie: sam tekst bez żadnych zdjęć i tekst + grafika

Tekst urozmaicony zdjęciami staje się ciekawszy.

I punktować treści.

Listy i tabele porządkują treść. A do tego wyglądają profesjonalnie.

Kolejna porada dotycząca zabiegów, które sprawiają, że Twój tekst jest atrakcyjniejszy dla odbiorcy: używaj list i tabel.

pokazanie tekstu, w którym wymienia się rzeczy bez użycia listy i ten sam tekst + zastosowanie listy

Wypunktowanie najważniejszych informacji nie tylko usprawnia organizację treści i sprawia, że tekst staje się bardziej uporządkowany. Listy przykuwają uwagę odbiorcy, a do tego wywołują automatyczne skojarzenie, że ich zawartość jest mądra i wartościowa.

Podobnie dzieje się w przypadku tabel.

Artykuły, w których treści nie ma wyłącznie ściany ciągłego tekstu, są odbierane jako lepsze.


Przedstawiliśmy dziewięć wskazówek dotyczących tego, jak powinny wyglądać tworzone przez Ciebie treści. Mamy nadzieję, że dzięki temu udało nam się pokazać, że nawet najbardziej wartościowy tekst może zostać pominięty, jeżeli nie zadbamy o jego czytelność.

Dlatego musimy być świadomi, że dobrą treść od złej treści odróżniają często pozornie drobne elementy. Jest to związane z wyglądem tekstu i tym, czy już od pierwszych chwil zachęca do czytania.

Stosując porady, którymi się z Tobą podzieliliśmy, możesz wpłynąć na to, że treść nabierze nowego wymiaru. Zabiegi związane z dbaniem o styl i estetykę mogą tylko pomóc — nie zaszkodzić.

Chcesz dać swoim klientom treść wysokiej jakości?

Porozmawiajmy
o Twoich
wyzwaniach