Menu

WordPress — czym jest, jak z niego korzystać i dlaczego warto?

WordPress to jedno z najpopularniejszych narzędzi do tworzenia stron internetowych. Strony oparte o system WordPress dają możliwość prowadzenia bloga, strony internetowej czy sklepu internetowego.

W swojej pracy wykorzystuje go wiele firm — od Microsoftu, Disneya, Sony po lokalne branże. Swoją popularność zawdzięcza przede wszystkim temu, że jest intuicyjny i łatwy w obsłudze.

Oprócz tego WordPress gwarantuje możliwość stworzenia strony dopasowanej do indywidualnych potrzeb i optymalizacji pod kątem bezpieczeństwa czy responsywności — a to wszystko bez konieczności pisania kodu.


Sprawdź, jakie jeszcze możliwości daje WordPress i czy warto z niego skorzystać.

Czym jest WordPress i jakie korzyści może oferować Twojej firmie?

O wartości strony świadczy to, jak bardzo jest wydajna i intuicyjna dla użytkowników.

Jeżeli planujesz założenie własnej strony internetowej i szukasz na ten temat informacji, na pewno zdarzyło Ci się spotkać z hasłem: WordPress. Pojawia się ono w znaczącej części artykułów, poradników oraz wpisów na forach.

Czym w takim razie jest WordPress?

WordPress to tak zwany system zarządzania treścią (CMS), czyli rodzaj oprogramowania, w którym można tworzyć strony, a w późniejszym czasie nimi zarządzać: publikować nowe treści, edytować i ulepszać.

Tworzenie strony i zarządzanie nią w systemie WordPress nie wymaga pisania ręcznie kodu, co daje duży komfort zwłaszcza na etapie prowadzenia strony i aktualizacji treści. 

Klienci, którzy chcą opublikować nowe materiały czy dodać produkty do oferty sklepu internetowego, nie muszą posiadać technicznej wiedzy i umiejętności programowania. Jest to dużą zaletą WordPressu — konkurencyjne rozwiązania CMS są przeważnie trudniejsze w obsłudze.

Samo tworzenie strony wymaga jednak wiedzy o tym, w jaki sposób skonfigurować, żeby zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo, funkcjonalność i dostosowanie do indywidualnych potrzeb.

Jakie korzyści WordPress może przynieść Twojej firmie?

Strona stworzona na WordPressie to optymalne rozwiązanie, które daje możliwość stworzenia profesjonalnie wyglądającej strony w stosunkowo krótkim czasie.

Największą korzyścią dla Twojej firmy, jaką daje WordPress, jest dostarczenie wydajnej strony, która jednocześnie będzie łatwa w obsłudze.

 Dzięki temu bez problemu będziesz na niej publikować nowe treści i materiały, a prowadzenie firmowego bloga czy działania w branży e-commerce staną się wyjątkowo intuicyjne i bezproblemowe.

WordPress nie jest bezpieczny — prawda czy fałsz?

Zagrożeniem dla Twojej strony jest brak aktualizacji i źle zakodowany szablon.

Bezpieczeństwo to jeden z najczęściej poruszanych tematów, które pojawiają się w dyskusji na temat zalet i wad WordPressu. Dlaczego jest często omawiany? Warto pamiętać, że WordPress to obecnie lider na rynku — a tak duża popularność sprawia, że jest potencjalnie narażony na ataki hakerów. 

Rocznie na setki stron włamują się niepożądani goście, ale czy to oznacza, że każda strona jest zagrożona takim niebezpieczeństwem? Nie do końca. 

Aby zrozumieć, co sprawia, że nie każda strona jest bezpieczna, warto dowiedzieć się, jakie potencjalne słabości strony internetowej mogą zostać wykorzystane przez niepożądanych gości.

Włamania na strony WordPress przeważnie nie wynikają z winy samego systemu, a są spowodowane przez nieumiejętne zarządzanie stroną. Dlatego szczególnie ważna jest rola osoby, która administruje stronę i zajmuje się jej zarządzaniem i kontrolą stanu.

Na co są narażone strony postawione na WordPressie?

Uważaj na luki w zabezpieczeniach

Należy uważać na luki, które są związane z posiadaniem przestarzałej wersji oprogramowania.

Nadal tylko 48% stron na WordPress korzysta z najnowszej wersji, przez co ogromna ilość stron jest niepotrzebnie narażona na ataki.

Zachowaj ostrożność przy niezweryfikowanych wtyczkach

Korzystanie z fałszywych wtyczek skutkuje problemami, które często nie są widoczne na pierwszy rzut oka.

Fałszywe wtyczki potrafią spowolnić naszą stronę, zainfekować ją niechcianymi reklamami oraz banerami. W niektórych przypadkach możliwe jest powielanie spamu, który może być generowany przez szkodliwą wtyczkę oraz wysłany e-mailowo z domeny naszej strony lub spam generujący słowa kluczowe promujące oszustwo.

W najpoważniejszym przypadku możliwa jest nawet utrata jakiegokolwiek dostępu do strony.

Nie pozwól sobie na przestarzałe wtyczki oraz motywy

Gotowe rozwiązania dla stron oferowane przez WordPress są dużym ułatwieniem, ale warto pamiętać, że nie są one rozwiązaniami typu: włącz i zapomnij. Dlaczego to takie ważne? Nie tylko sam rdzeń oprogramowania jest narażony na luki. Na bezpieczeństwo mają wpływ także wtyczki i motywy. 

Żeby utrzymać bezpieczną i działającą stronę, wymagane jest aktualizowanie zastosowanych rozwiązań

Przy tym pamiętaj, żeby przed wykonaniem takiej czynności stworzyć kopię zapasową Twojej strony — aby nie utracić danych w przypadku błędów. 

Występowanie błędów jest możliwe, gdy nowsza wersja oprogramowania nie jest zgodna z używanymi rozwiązaniami na stronie. Taki scenariusz może skutkować niedziałaniem niektórych funkcjonalności lub nawet całkowitym zatrzymaniem działania strony.

W przypadku wystąpienia takiej sytuacji koniecznie zadbaj o znalezienie przyczyny problemu i jego naprawę, aby przywrócić pełne i poprawne działanie strony. Bezpieczną modernizację strony warto powierzyć osobie z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem — będzie ona mogła przetestować, czy wszystko działa prawidłowo — i uniknąć przy tym niepożądanych skutków ubocznych.

Uważaj na stosowanie słabych danych do hostingu oraz panelu admina

Właściwe zabezpieczenie strony polega na użyciu mocnych i trudnych do odgadnięcia danych logowania. Jeżeli Twoja strona będzie niedostatecznie zabezpieczona, sprawi to, że stanie się łatwym celem ataków typu brute force czy dictionary attacks.

Wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Sucuri, specjalizującą się w ochronie stron internetowych, wykazały, że ataki tego rodzaju zwykle zajmują mniej niż godzinę, aby uzyskać pełną kontrolę nad stroną (w przypadku gdy wykorzystywane są łatwe do odgadnięcia dane dostępowe).

W adRespect oferujemy regularną usługę wykonywania kopii zapasowych oraz aktualizacji stron opartych na WordPressie.

Dzięki temu zapewniamy naszym klientom bezpieczeństwo oraz ciągłość działania ich stron internetowych.

Czy strona na WordPressie wolno się ładuje?

Zadbaj o wszystkie kwestie mające wpływ na prędkość strony już na etapie jej tworzenia.

Prędkość i wydajność strony WordPress zależą od wielu czynników, które wpływają na jej funkcjonowanie w trakcie użytkowania i modyfikacji. W jakich sytuacjach Twoja strona może działać wolno i jak to zdiagnozować?

W pierwszej kolejności:

  • Sprawdź, czy serwer hostingowy, z którego korzystasz, spełnia wymagania dotyczące wydajności;
  • Upewnij się, że zdjęcia są zoptymalizowane i serwowane w nowoczesnych formatach, takich jak .webp;
  • Zweryfikuj, czy wtyczki i style ładowane są asynchronicznie oraz, czy ilość zapytań do serwera jest minimalna;
  • Sprawdź, czy wtyczki do monitorowania strony, takie jak Google Analytics nie wpływają na opóźnienie pierwszej interakcji;
  • Zweryfikuj, czy ilość wtyczek nie wpływa negatywnie na jej wydajność;
  • Zobacz, czy motyw, którego używasz, nie ładuje niepotrzebnych plików, które nie są wykorzystywane na stronie;
  • Sprawdź, czy zdjęcia mają włączony lazy-loading.

Przytoczone wyżej kwestie stanowią jedynie przykłady tego, co, może wpłynąć na wydajność Twojej strony.

Jak widać, żaden z wymienionych czynników nie jest bezpośrednio związany z platformą WordPress.

Jakie są skutki posiadania wolno ładującej się strony internetowej?

Jeśli strona ładuje się wolno, to może to powodować frustrację u odwiedzających i skłonić ich do opuszczenia strony zanim się w pełni załaduje. Taki stan rzeczy ma negatywny wpływ na ruch i konwersję witryny.

Według wyników badań udostępnionych przez Google:

40% osób opuszcza stronę internetową, 
która ładuje się dłużej niż 3 sekundy.

53% osób odwiedzających witrynę mobilną opuszcza stronę, 
której ładowanie trwa dłużej niż 3 sekundy.

Wolno ładujące się strony internetowe prowadzą do spadku konwersji. Utrzymanie satysfakcji oraz zaangażowania w takim przypadku jest znacznie trudniejsze, a skutkiem tego może być nawet to, że potencjalni klienci opuszczą stronę, mimo że rozpoczęli na niej zakupy — i porzucą swój koszyk.

Jednosekundowe opóźnienie w odpowiedzi strony 
może skutkować 7% spadkiem konwersji.

79% klientów, którzy robią zakupy online i napotykają problemy z wydajnością strony, deklaruje, że nie zamierza wracać na nią, aby złożyć kolejne zamówienie.

https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/mobile-page-speed-load-time/



Kolejnym niechcianym efektem są zmniejszone rankingi SEO. Wyszukiwarki typu Google, Bing, Yahoo i wiele innych biorą pod uwagę szybkość ładowania się strony podczas ustalania rankingu witryn.

Skutkiem niskiego rankingu strony jest spadek pozycji oraz widoczności w wynikach wyszukiwania, co ma negatywny wpływ na pozyskiwanie nowych unikatowych użytkowników.

Wolno ładująca się strona może zmuszać do inwestowania w szybsze plany hostingowe, dodatkowy sprzęt lub inne rozwiązania prowadzące do zwiększonych kosztów utrzymania.

Google wykorzystuje szybkość strony jako sygnał w Quality Score, który wpływa na koszt reklamy. Natomiast wolne strony mają wyższe koszty reklamy niż te, które ładują się bezproblemowo.

Jak uzyskać lekką i szybką stronę?

Strona, która powstaje na WordPressie, nie musi wolno się ładować. Aby uzyskać szybką stronę, najlepszym rozwiązaniem jest zadbanie o odpowiednie czynności podczas tworzenia strony. 

Pewne działania, które pomagają zoptymalizować stronę, można wykonać samodzielnie, nawet bez specjalistycznej wiedzy. Jednak w przypadku już istniejącej strony, która działa wolno, nie ma jednoznacznego sposobu na natychmiastowe przyspieszenie.

W przypadku, gdy strona internetowa ładuje się wolno, a nie są jasne przyczyny tego stanu rzeczy, możesz przekazać zadanie optymalizacji specjalistom — możesz wtedy mieć pewność, że prędkość Twojej witryny zostanie poprawiona.

Potrzebujesz optymalizacji i kompleksowych działań związanych z obsługą strony internetowej?

Mity o WordPressie — to tylko platforma blogowa

Na WordPressie możesz stworzyć praktycznie każdy rodzaj strony.

Kolejnym stereotypem krążącym w internecie jest to, że WordPress to tylko platforma blogowa. Tak rzeczywiście było, ale prawie dwie dekady temu. Kiedy WordPress po razy pierwszy pojawił się w internecie, służył on głównie do tworzenia blogów. 

Na przestrzeni lat WordPress przeszedł długą i daleką drogę, ostatecznie stając się w pełni rozwiniętym systemem do zarządzania treścią. 

Obecnie WordPress pozwala na stworzenie prawie każdego rodzaju strony. Nie musimy martwić się o problem ze skalowaniem witryny lub aplikacji, ponieważ pozwala ona na obsługę bardzo dużych odsłon.

Czy stworzenie niebanalnej strony z WordPress jest możliwe?

Na wygląd strony wpływa nie tylko motyw, ale też umiejętność dopasowania jego funkcji do indywidualnych potrzeb.

Środowisko WordPress oferuje użytkownikom ponad 30 tysięcy różnych gotowych motywów oraz ponad 55 tysięcy różnych wtyczek. Za sprawą tego możliwości personalizacji strony pod własne gusta przez użytkownika są ogromne.

Co sprawia, że wiele stron z WordPressu wygląda tak samo?

Kiedy tworzy się stronę z gotowego motywu, istnieją pewne ograniczenia co do sposobu, w jaki można dostosować wygląd i funkcjonalność strony.  Zwykle to twórcy motywu określają, jakie elementy można zmienić, a jakie nie — ma to swoje uzasadnienie w tym, żeby zachować wizualna spójność na stronie.

W praktyce oznacza to, że uzyskanie satysfakcjonującego efektu wymaga zachowania równowagi

Nawet jeżeli z poziomu panelu będzie dostępnych wiele możliwości zmian, wprowadzenie modyfikacji bez planu i umiejętności może skutkować utratą spójności stylistycznej

Brak zmian i niedopasowanie strony do indywidualnych potrzeb z kolei daje generyczny efekt.

Jak uzyskać niebanalną stronę?

Z rozwiązaniem problemu dopasowania strony do indywidualnych potrzeb pomogą Ci UX oraz UI designer. Na czym polegają zadania, jakie powierza się tym specjalistom?

UX designer (user experience) – jest odpowiedzialny za tworzenie funkcjonalnego oraz przyjemnego doświadczenia podczas korzystania ze strony.

Jego rola zaczyna się na samym początku projektu i trwa aż do samego końca — Od ustalenia mikro/makro celi, określenia grupy docelowej, zaplanowania flow, aż po aktywne monitorowanie oraz modyfikowanie zmian związanych z celami, oraz statystykami strony.

Jakie zadania wykonuje UX designer?

  • Badania: Ustalenie oraz zastosowanie celi projektu, grupy docelowych użytkowników, konkurencji i wszelkich innych informacji.
  • Planowanie: Opracowanie optymalnego planu do osiągnięcia celów projektu i zaspokojenia potrzeb użytkowników docelowych.
  • Projekt: Utworzenie modeli szkieletu projektu strony internetowej na podstawie poprzednich informacji.
  • Testowanie: Przetestowanie strony internetowej z użytkownikami, aby upewnić się, że jest intuicyjna, łatwa w użyciu i spełnia oczekiwane cele.
  • Utrzymanie: Monitorowanie strony internetowej i odpowiednie wdrażanie zmian, przybliżających do uzyskania celu.

UI designer (user interface) – jest odpowiedzialny za tworzenie porywających i efektownych interfejsów

Osoba ta pracuje ściśle z UX designerem, a często również sama zajmuje się dziedziną UX. Zmysł estetyczny oraz kreatywność takiej osoby będzie mieć duży wpływ na efekt końcowy naszej witryny.

Jakie zadania powierza się UI designerowi?

  • Badania: Zebranie informacji o projekcie i zidentyfikowanie potrzeb użytkowników.
  • Planowanie: Stworzenie podstawowego zarysu interfejsu użytkownika zgodnego ze szkieletem utworzonym przez UX designera.
  • Projektowanie: Stworzenie atrakcyjnego wizualnie projektu. Jest to bardzo czasochłonny etap, w którym kreatywna ekspresja musi odpowiednio przedstawiać poprzednio zidentyfikowane informacje.
  • Prototypowanie: Stworzenie prototypu interfejsu z elementami interaktywnymi. Etap ten pomoże dokładniej zwizualizować docelowy efekt końcowy dla użytkownika oraz programisty.
  • Testowanie: Przetestowanie interfejsu z użytkownikami i dostosowanie go w razie potrzeby.
  • Modyfikowanie: Każde następne modyfikowanie interfejsu wymaga ponownego zebrania informacji i testowania zmian.
Poszukujesz ekspertów od UI/UX? Napisz do nas i zapytaj o audyt lub outsourcing

Jak widzisz, stworzenie niebanalnej strony nie jest taką prostą czynnością. Wiele czynników wpływa do uzyskania efektownego oraz funkcjonalnego efektu końcowego. 

Samo wykorzystanie gotowego motywu z reguły nie będzie dawało efektów, jakie chcemy uzyskać

Jeśli zależy Ci na profesjonalnej stronie, która będzie przynosiła założone cele i skutecznie reprezentowała markę, warto zwrócić się do specjalistów, którzy posiadają wiedzę i potrafią zastosować ją w działaniu.


Pamiętaj, że każdy etap ma faktyczny wpływ na końcowy efekt, a działania niepodparte właściwym planem i strategią mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów.

Porozmawiajmy
o Twoich
wyzwaniach