Menu

Jak tworzyć treści działające latami? Sekrety evergreen contentu

Zapomnij na chwilę o trendach i tematach, które są popularne. Zastanów się, co jest ponadczasowe i może przynosić korzyści dla Twojego biznesu przez długi czas od utworzenia.

Jak myślisz, jakie treści są ważne latami i nie przestają tracić na aktualności? To właśnie evergreen content, który jest w stanie zapewnić Ci długotrwałe efekty. 

Nie jest to oczywisty temat i wiele osób słyszy o nim po raz pierwszy.

Tymczasem tworzenie treści, która ma długi czas życia, to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą budować trwałe relacje z odbiorcami. To także sprawdzona metoda na pozyskiwanie nowych klientówbudowanie profesjonalnego wizerunku marki.

Już dziś dowiedz się, jakie korzyści może przynieść Ci evergreen content i poznaj wskazówki, jak tworzyć treści, które przyniosą długotrwały efekt i nie zostaną szybko zapomniane.

Content, który nigdy nie traci na wartości — wszystko, co musisz wiedzieć

Postaw na treści, które będą aktualne przez długi czas.

Evergreen content to tak zwany content długowieczny, który obraca się wokół tematów zawsze aktualnych dla odbiorców (niezależnie od czasu, w jakim zostaną przeczytane). Innymi słowy, są to treści, które się szybko nie zestarzeją i będą chętnie czytane przez odbiorców.


Znaczenie ma nie tylko format treści — przykładowo nie każdy wpis blogowy będzie evergreenem, mimo że jest dostępny na stronie internetowej przez długi okres czasu. W tym wypadku liczy się temat i jego aktualność.

Jak odróżnić długowieczne treści od krótkotrwałych trendów?

Tematy, które wybierasz, mówią wiele o Twojej marce.

W internecie możesz znaleźć dwa typy contentu: topical i evergreen.

  • Topical to tak zwany content aktualnościowy, ważny teraz — przykładowo newsy, aktualności, wzmianki o trendach w branży i tematy sezonowe.

    Sezonowość treści dotyczy zarówno kwestii związanych ze zmieniającymi się porami roku i świętami, jak i nawiązań do popkultury, aktualnie popularnych gier i seriali (trendy mają to do siebie, że szybko się zmieniają).

    Treści topical mają swoje zalety — są w stanie pokazać, że Twoja marka jest na czasie, masz świadomość nowinek na rynku, a Twoje produkty i usługi odpowiadają na bieżące potrzeby klientów.

  • Evergreen to content długowieczny — może występować w takich formatach jak poradniki, definicje czy case studies.

    Kiedy Twoja firma korzysta z evergreenów, komunikuje swoim odbiorcom, że buduje wiedzę na podstawie doświadczenia, a doświadczenie było przez nią budowane na przestrzeni czasu.

    Evergreeny pokazują, że masz wiedzę i kompetencje oraz jesteś w stanie dostarczyć wartości, które długo się nie zestarzeją.

Jakie formaty pomogą Ci stworzyć trwały content? Poznaj inspiracje

Dziel się wiedzą i wspieraj swoich odbiorców.

Jeżeli zastanawiasz się, jakie wiecznie zielone treści wykorzystać dla swojej firmy, możesz wybrać odpowiedni format spośród poniższych:

  • Instrukcje, tutoriale ludzie często potrzebują instrukcji lub porad, bo chcą zrozumieć, jak działa dany produkt lub usługa. To szczególnie ważne, kiedy oferujesz coś, co jest nowe dla odbiorcy lub skomplikowane.

    Może to być na przykład sprzęt elektroniczny — tutoriale i instrukcje dadzą odpowiedź na podstawowe pytania, jak go włączyć i jak z niego korzystać.

  • Poradniki — pomogą klientom w dokonaniu odpowiedniego wyboru i dopasowaniu oferty do potrzeb. Poradniki mogą się przydać, kiedy klienci szukają wiedzy na konkretny temat lub mają specyficzne zainteresowania.

    Dzięki poradnikom możesz stać się dla klientów źródłem wartościowych informacji.

  • Recenzje produktów ludzie lubią czytać opinie innych użytkowników, aby dowiedzieć się, co ktoś inny sądzi o danym produkcie lub usłudze. Chętnie podejmują decyzję, sugerując się poleceniami.

    Dlatego warto na swojej stronie udostępniać recenzje i rankingi produktów, które pomogą klientom w dokonaniu właściwego wyboru.

  • Definicje — pomogą ludziom zrozumieć trudne terminy związane z Twoją branżą lub określoną dziedziną wiedzy.

    Kiedy podzielisz się swoją wiedzą, zyskasz zaufanie klientów.
     
  • Case studies — warto pokazywać projekty i działania, które zostały wykonane przez Ciebie dla Twoich klientów. Możesz opowiedzieć o swoich doświadczeniach związanych z branżą.

    Dzięki nim pokażesz autentyczność tego, czym się zajmujesz.

  • Pytania i odpowiedzi (FAQ) – jeżeli prowadzisz sklep internetowy lub usługi online, warto dodać na stronie sekcję “FAQ”, czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

    W ten sposób zaoszczędzisz czas swoich odbiorców, którzy bez problemu znajdą potrzebne informacje podczas wizyty na stronie. (Tutaj zadbaj też o to, żeby sekcja FAQ była dobrze widoczna).

  • Testymoniale — kiedy chcesz przekonać potencjalnych klientów do zakupu, pokaż opinie innych osób, które rekomendują skorzystanie z usług Twojej firmy.

Co może zyskać Twoja firma, kiedy postawi na evergreeny?

Wiecznie aktualne treści mają wpływ na rozwój i wzrost sprzedaży.

Tworzenie wartościowych treści to inwestycja w rozwój Twojej firmy, która może zwracać się przez długi czas. Dlaczego tak się dzieje?

Oto najważniejsze korzyści, jakie płyną z tworzenia evergreenów:

  • Trwałość — content aktualny przez długi czas zachowa także na długo swoją wartość;

  • Atrakcyjne tematy dla odbiorców — długowieczne treści przez długi czas odpowiadają na problemy, obawy i potrzeby Twoich odbiorców;

  • Generowanie stałego ruchu na stronie — uniwersalne treści będą zachęcać do odwiedzenia Twojej witryny;

  • Wiele możliwości dzięki recyklingowi — kiedy jeden temat przedstawisz w różnych formatach: jako artykuł, infografikę, video — masz szansę dotrzeć do odbiorców z różnymi preferencjami dotyczącymi konsumowania treści, którzy przebywają na różnych kanałach społecznościowych.

  • Wykorzystanie do marketingowych celów: content evergreen może pośrednio wpływać na decyzje zakupowe konsumentów, kiedy ułatwia im wybór produktów lub usług.

  • Szansa na pozyskanie nowych odbiorców — przykładowo:
    jeżeli na stronie sklepu z zabawkami dla dzieci udostępnisz poradnik: „Jakie zabawki wybrać dla dwulatka”, Twój sklep mogą odwiedzić osoby, które nie znały wcześniej Twojej marki, ale poszukują informacji na konkretny temat (co kupić).

  • Uniwersalność — treści, które się prędko nie zestarzeją, są uniwersalne. Ma to wpływ na to, że użytkownicy zawsze mogą je łatwo znaleźć i np. zareagować albo udostępnić na swoim profilu.

W ostatecznym rozrachunku evergreeny mają wpływ na wzrost sprzedaży i osiąganie większych zysków.

Chcesz dać swoim klientom treść wysokiej jakości?

Jak tworzyć content, który będzie żył latami — najlepsze praktyki

Kiedy szukasz tematu, zastanów się, co chcą wiedzieć Twoi odbiorcy.

Chcesz stworzyć wartościowy i trwały content, ale nie wiesz, od czego zacząć? Oto kilka kroków, które pomogą Ci opracować dobre treści.

  • Znajdź odpowiedni temat

    Wybierz tematy, które są uniwersalne i będą aktualne przez długi czas.

    Częstym błędem jest tworzenie treści, które mają potencjał do bycia uniwersalną, ale zawierają nawiązania do bieżących trendów i popkultury — popularnych filmów, seriali. Taka treść może szybko się zestarzeć i stracić na wartości, bo nie będzie atrakcyjna dla odbiorców.

  • Wzbudź zainteresowanie odbiorców

    Pamiętaj, że treści powinny być dopasowane do potrzeb grupy docelowej. Zastanów się, czego poszukują Twoi odbiorcy i dostarcz im odpowiedzi i rozwiązania.

  • Zadbaj o układ tekstu i design

    Niech układ treści będzie przejrzysty i czytelny, a czytanie Twojego materiału — łatwe i przyjemne.

  • Dostarcz treść, która pomaga rozwiązać problemy

    Zadaj sobie pytanie: po co tworzysz ten materiał? Czy to ma jakąś wartość? Czy pomaga rozwiązać istniejący problem? 

  • Powołuj się na dane i przykłady, żeby zwiększyć wiarygodność swoich treści.

Publikacja — i co dalej? Najlepsze sposoby na wykorzystanie evergreenów

Treści, które publikujesz, możesz cały czas ulepszać.

Mimo że treści poruszające istotne problemy i zagadnienia cieszą się popularnością przez długi okres czasu, nie znaczy to, że praca nad nim kończy się wraz z publikacją.

To, co warto robić z contentem po jego utworzeniu, to przede wszystkim: recykling i aktualizacje. Oprócz tego warto postawić na promowanie contentu za pomocą reklam i zadbać o to, żeby był zawsze dobrze widoczny i łatwy do znalezienia na Twojej stronie internetowej.

  • Zadbaj o regularne aktualizacje

    Nawet jeżeli Twój content jest bardzo wartościowy, może się zdarzyć, że z biegiem czasu jego treść będzie wymagała aktualizacji. 

    Przykładowo, jeśli napiszesz poradnik na temat najlepszych metod ocieplania mieszkania, warto na bieżąco sprawdzać, czy nie pojawiły się nowe narzędzia i rozwiązania, które można uwzględnić.

  • Pomóż użytkownikom dotrzeć do materiałów: promuj je w internecie

    Jeśli tworzysz wartościowy content, nie wahaj się go promować na różnych platformach. Możesz do tego wykorzystać reklamy w wynikach wyszukiwania czy promowanie w serwisach społecznościowych.

  • Recyklinguj treści

    Jeśli został przez Ciebie napisany artykuł dotyczący jakiegoś zagadnienia, to nie znaczy, że kolejne publikacje powinny dotyczyć czegoś zupełnie innego. Możesz zarówno rozbudowywać swoje materiały i co jakiś czas ponownie udostępniać je w kanałach komunikacji, jak i wykorzystać metodę recyklingowania treści. 

    Jeden materiał może zostać podany Twoim odbiorcom w kilku różnych formatach, takich jak podcasty, wideo lub infografiki. Dzięki temu możesz przyciągnąć nowych odbiorców, którzy preferują inne formy przekazu.

  • Zadbaj o łatwy dostęp do materiału

    Nawet jeśli Twój content dotyczy interesujących kwestii, po czasie może stać się ukryty na Twojej stronie internetowej. Kiedy cały czas pojawiają się nowe publikacje, odnalezienie starszych materiałów staje się coraz trudniejsze.

    Najważniejsze materiały warto wyróżnić lub przypiąć, tak żeby były cały czas w widocznym miejscu.

  • Monitoruj, czy treści evergreen są skuteczne

    O wartości contentu świadczy nie tylko odpowiednio dobrany temat, ale także sposób, w jaki zaserwujesz swoim odbiorcom treści.

    Na bieżąco sprawdzaj, czy materiały są chętnie czytane i czy trafiają do Twojej grupy odbiorców. Analizuj takie kwestie jak to, czy przekładają się na sprzedaż w sklepie internetowym lub zainteresowanie ofertą. 

    Jeżeli w jakimś aspekcie treści nie dowożą — wyciągnij wnioski i wprowadź odpowiednie zmiany.

To już koniec artykułu, w którym opowiedzieliśmy o pojęciu contentu evergreen i o tym, jakie ma znaczenie dla marketingu internetowego.

Pamiętaj, że evergreen może przynieść wiele korzyści dla Twojej firmy.
To treści uniwersalne, które nie tracą na wartości wraz z upływem czasu, a ich tworzenie może przyczynić się do zwiększenia zainteresowania Twoją ofertą i poprawy wyników biznesowych.

Najważniejsze to:

  • znaleźć odpowiedni temat;
  • dopasować go do potrzeb grupy docelowej;
  • zadbać o przystępność treści;
  • dostarczyć materiał, który będzie wartościowy;
  • a potem pamiętać o aktualizacji i recyklingowaniu treści.

Porozmawiajmy
o Twoich
wyzwaniach