Internet i media społecznościowe dają konsumentom praktycznie nieograniczony dostęp do informacji o produktach i usługach. Storytelling stanowi potężne narzędzie, które pozwala wyróżnić Twoją ofertę i nadać jej unikalną wartość.
Marketing narracyjny jest skuteczny, ponieważ nie wykorzystuje typowych sloganów, które krzyczą wprost: kup ten produkt. Storytelling wnosi do przekazu marketingowego coś nowego: ludzki pierwiastek.
Angażująca opowieść sprawia, że ludzie są nie tylko zainteresowani historią, ale także odczuwają silne emocje. Ma to wpływ na przywiązanie do Twojej marki i utożsamianie się z jej przekazem.
Chcesz poznać reguły dobrego storytellingu, które wykorzystasz w tworzeniu własnych treści? Przeczytaj ten artykuł.
Zawartość artykułu:
1. Dlaczego warto stosować marketing narracyjny?
Twoja historia zwiększa oryginalność i atrakcyjność oferty.
Ludzie angażują się w opowieści, bo lubią słuchać o tym, co się dzieje u innych. Tak było od zawsze: opowieści przy ognisku służyły dostarczaniu emocji, przekazywaniu cennych informacji, podtrzymywaniu więzi.
Kiedy słyszysz o wydarzeniach, które spotkały drugą osobę, najprawdopodobniej dość łatwo wyobrazisz sobie jej emocje. Być może się z nią także utożsamisz.
To właśnie dlatego reklamy chipsów opowiadają historie ludzi, którzy nie przestają się dobrze bawić, a w reklamach Coca-Coli spędzanie czasu z rodziną jest źródłem radości i miłych wspomnień.
Storytelling wnosi tzw. ludzki pierwiastek do przekazu Twojej marki: coś, co wzbudza zainteresowanie i pozwala utożsamić się z bohaterami.
Dobrze zbudowana opowieść sprawi, że oferta będzie bardziej atrakcyjna dla klientów, a jednocześnie nie będą się czuć nakłaniani do zakupu.
2. Jakie są 4 elementy angażującej opowieści?
Dostarczaj szczegółów, które działają na wyobraźnię.
Jeżeli wydaje Ci się, że content marketing i sztuka pisania nie mają ze sobą wiele wspólnego, nic bardziej mylnego. Mimo że marketingowy przekaz ma wartość użytkową, nie artystyczną, dobry storytelling wymaga zbliżonych kompetencji do tych, które posiadają powieściopisarze.
Są to: umiejętność wnikliwej obserwacji i wyobraźnia, która pomoże przekuć obserwacje w angażujące treści.
Jak stworzyć historię, która będzie angażować odbiorców?
- Przede wszystkim: określ kontekst — wybierz czas i miejsce, w których umieścisz swojego bohatera;
To była ciemna, bezksiężycowa noc pewnego upalnego lata. - Nadaj cech głównemu bohaterowi. Dopilnuj tego, żeby jego charakter odpowiadał cechom grupy docelowej;
Andrzej wziął łyk gorzkiego piwa i wyruszył w drogę, ogarniając wzrokiem nieoświetlone ulice rodzinnego miasteczka. - Dostarcz zwrotu akcji i postaw bohatera przed problemem, z którym się musi zmierzyć.
Nagle tuż przed nim z trudem wyhamował rozpędzony chłopiec na rowerze. Jego twarz wyglądała dziwnie znajomo. - Wywołaj emocje w odbiorcach, opowiadając, jak bohater radzi sobie z przeszkodami, które stają na jego drodze.
Musisz ze mną biec do szpitala, nie ma chwili do stracenia — powiedział chłopiec i pociągnął Andrzeja za sobą.
3. Co o storytellingu mówi 12 kroków bohatera?
Mów o wyzwaniach, z jakimi mierzysz się na drodze do celu.
Jonathan Campbell, znany amerykański pisarz i wykładowca, przez lata wnikliwie badał opowieści i legendy z różnych okresów. Na tej podstawie opracował najczęstszy schemat wydarzeń, które przytrafiają się ich bohaterom.
Co ważne — jest to schemat, który się sprawdza i angażuje odbiorców. Dwanaście kroków bohatera posłuży Ci za sprawdzony wzór tworzenia historii, który wykorzystasz w swoich tekstach.
Najważniejsze, żeby pokazać, że Twoi bohaterowie mierzą się z wyzwaniami na drodze do celu i udaje się im je pokonać.
Poznaj 12 kroków bohatera Campbella:
- codzienność / ordinary world
opowieść rozpocznij od zarysowania kontekstu; - nowe wyzwania / call to adventure
postaw swojego bohatera przed problemem lub wyzwaniem; - odmowa bohatera / refusal
niech decyzja o podjęciu wyzwania nie będzie łatwa; - spotkanie z mentorem / meeting with the mentor
ktoś bardziej doświadczony wskazuje drogę; - przekroczenie progu / crossing the treshold
zmieniają się okoliczności, bohater przechodzi do działania; - próby, sojusznicy, wrogowie / tests, allies, enemies
bohater mierzy się z przeszkodami; na jego drodze pojawiają się zarówno wrogowie, jak i pomocnicy; - droga w mrok / approach to inmost cave
najtrudniejsze wyzwanie jest jeszcze przed nim; - ciężka próba / ordeal
pierwsze próby konfrontacji; - zysk / reward
bohater wyciąga wnioski i zdobywa doświadczenie; - konfrontacja / seizing the sword
mierzy się z problemem jeszcze raz; - odrodzenie / resurrection
wygrywa; - powrót z „eliksirem” / return with elixir
kończy podróż i wraca z nagrodą.
Pamiętasz historię przygód Frodo Bagginsa z „Władcy Pierścieni”? Jego spokojne życie zmieniło się całkowicie wraz z przybyciem Gandalfa do Shire, a dalsze wyzwania przypominały powyższą podróż.
4. Jak wykorzystać do pisania strukturę bajki?
Pokazuj kontrasty, ale nie trzymaj się popularnych schematów.
Struktura bajki została opracowana przez badaczy, którzy poddali analizie ludowe opowieści. Pokazali oni, że takie historie najczęściej składają się z sześciu powtarzalnych elementów:
- bohatera;
- celów i dążeń, jakie ma;
- głównej trudności, z jaką się mierzy;
- wsparcia, jakie otrzymuje;
- darczyńcy, który daje wiedzę i motywację;
- obdarowanego (może być to bohater albo ważna dla niego postać).
Można byłoby to wykorzystać w najbardziej banalny sposób, opowiadając historię, w której:
- klient jest bohaterem, Twój produkt — rozwiązaniem
szuka kurtki, kupuje ją w Twoim sklepie.
Jednak lepiej elementy struktury bajki łączyć po swojemu i odchodzić od schematów. Oryginalność opowieści zwiększa szansę na przykucie uwagi odbiorcy.
Możesz opowiedzieć historię, gdzie:
- głównym bohaterem jest produkt
kurtka, która bardzo chce być noszona; - bohaterem ktoś ważny dla klienta
dziadek, który szuka kurtki dla siebie, a rodzina (klienci) mu pomagają.
Teraz już wiesz, że umiejętność tworzenia dobrych opowieści to wdzięczna strategia marketingowa. Jej siłą jest wzbudzanie w klientach zainteresowania, bez namawiania do sprzedaży.
O czym musisz pamiętać, tworząc historie dla swojej marki?
- Przede wszystkim, bądź autentyczny. Nie naśladuj innych, wykorzystuj własne pomysły.
- Wzbudzaj emocje. Nadaj bohaterom cechy, które są bliskie odbiorcom. Niech utożsamiają się z wydarzeniami, jakie opisujesz.
- Buduj więź z odbiorcą. Niech dzięki Twojej historii zacznie angażować się w relacje z Tobą i produktem lub usługą, jakie masz w ofercie.