Menu

Recykling treści — Czym jest i jak go robić dobrze

Recykling treści to ponowne wykorzystywanie już utworzonych materiałów. Nie musi oznaczać kopiowania ich 1:1. Często chodzi o aktualizowanie, ulepszanie istniejących treści i przerabianie ich na różne formaty — na podstawie artykułu mogą powstać infografiki i wideo.

Kiedy korzystasz z recyklingu treści w swojej firmie, niesie to ze sobą wiele korzyści: oszczędzasz czas, zwiększasz efektywność działań. Nowe formaty to różnorodność i szansa na dotarcie do wielu grup odbiorców.

Dzięki recyklingowi treści żyją dłużej, marka się rozwija, a jej przekaz jest cały czas interesujący dla odbiorców.

1. Odkryj potencjał recyklingu treści

Sekret dobrego recyklingu — treść pozostaje atrakcyjna.

Recykling treści oznacza to, że materiały, które tworzysz w ramach komunikacji Twojej firmy, możesz wykorzystać ponownie

Ponowne wykorzystywanie tych samych tematów wiąże się z ryzykiem, nie będą atrakcyjne, jeżeli zostanie wybrany nieodpowiedni temat lub w komunikacji marki zabraknie nowych treści, a cała strategia komunikacji oprze się na recyklingu.  

Dlatego umiejętność dobrego recyklingu jest tak ważna — kiedy potrafisz dopasować content do potrzeb odbiorców i przerabiać go w sposób, który będzie podkręcał jego wartość i potencjał — ponownie wykorzystywane treści pozostaną świeże.

Recykling pozwala także zaoszczędzić czas — ponieważ zmniejsza się ilość pracy potrzebnej do stworzenia nowego materiału. 

Recykling jest dobrym rozwiązaniem, kiedy jest mądrze wykorzystywany.

2. Korzyści, jakie recykling daje Twojej firmie

Ponowne wykorzystanie contentu opłaca się Tobie i Twoim odbiorcom.

Recykling treści to jeden z bardziej skutecznych sposobów na zwiększenie efektywności działań Twojej firmy podczas tworzenia contentu. Oto kilka powodów, dla których warto wykorzystać technikę recyklingu w swoich działaniach:

Zwiększysz potencjał dotarcia

Recykling treści pozwala na ponowne wykorzystanie najlepszych treści i materiałów spośród tych, które zostały wcześniej opublikowane. Po poddaniu ich recyklingowi stworzysz nowe, unikalne, interesujące treści — dzięki temu dotychczasowi odbiorcy mogą przypomnieć sobie o jakimś zagadnieniu i odświeżyć informacje, a udostępniony materiał także może zwrócić uwagę nowych osób i dotrzeć do większej ilości użytkowników.

Dotrzesz do nowych grup odbiorców

Dzięki różnym formatom treści, takim jak video, infografika czy tekst, możesz dotrzeć do różnych grup odbiorców, którzy preferują odmienne sposoby odbierania informacji. W ten sposób możesz przyciągnąć nowych klientów. Pamiętaj także, że duży wpływ na atrakcyjność treści ma to, czy jej format jest odpowiednio dopasowany do platformy społecznościowej: innych formatów oczekują odbiorcy Instagrama, innych — Facebooka.

Oszczędzisz czas

Recykling pozwala na zaoszczędzenie czasuzwiększenie efektywności pracy. Zamiast tworzyć całkowicie nowe treści od podstaw, możesz wykorzystać już istniejące materiały — ulepszyć je, poszerzyć o dodatkowe informacje, poprawić, zmienić format.

Wpłyniesz na potencjał rozwoju marki

Dzięki recyklingowi możesz wpłynąć na zainteresowanie marką (recykling to możliwość publikowania większej ilości materiałów — pokazuje większą aktywność / zaangażowanie marki — wzbudza zainteresowanie).

Przedstawisz dane w różny sposób

Możesz przedstawić dane w różny sposób, przez co Twój przekaz będzie bardziej zróżnicowany i interesujący dla odbiorców.

Przedłużysz życie przekazu

Poprzez recykling treści możesz przedłużyć życie materiału i przekazu. Treści, które zostały wcześniej opublikowane, mogą być wykorzystane ponownie, a dzięki temu nie zostaną zapomniane i nie stracą na wartości.

Zwiększysz świadomość marki

Poprzez recykling treści możesz dotrzeć do większej ilości osób, a przez to zwiększyć świadomość marki lub produktu. Dzięki temu klienci zaczną bardziej kojarzyć Cię z danym typem treści i rozpoznawać Twoją markę.

3. 4 kroki do odświeżenia contentu

W recyklingu nie chodzi o mówienie cały czas tego samego — pamiętaj o skuteczności przekazu.

Recykling treści to nie tylko powtarzanie tego samego przekazu w różnych formatach, ale także wykorzystywanie istniejących treści do stworzenia nowych, unikalnych materiałów. Zastanawiasz się, jak wygląda proces recyklingowania treści i od czego zacząć?

Stwórz bazę treści

Pierwszym krokiem do recyklingu treści jest stworzenie bazy treści. W tym celu przejrzyj istniejące materiały i wybierz te, które są najlepsze: cieszyły się do tej pory największym zainteresowaniem i najlepiej pasują do celów firmy. Dzięki temu zyskasz wiedzę o tym, jakie materiały najlepiej się sprawdzają.

Przerób materiał na różne formaty

Dzięki temu jednocześnie zwiększysz szansę na dotarcie do odbiorców o różnych preferencjach i unikniesz tworzenia całkowicie nowych treści od zera.

Dostosuj treści do grupy docelowej

Każda grupa odbiorców ma swoje określone potrzeby i problemy, z którymi się zmaga. Dlatego ważne jest, żeby materiały, które przygotujesz, były dostosowane do potrzeb i preferencji grupy docelowej — dzięki temu jest szansa, że wzbudzi ona zainteresowanie.

Dopasuj się do platformy społecznościowej

Pamiętaj, że w recyklingu treści nie chodzi jedynie o odtworzenie czegoś jeden do jednego w innym formacie. Musisz dostosować treść do wymagań nowego medium. Inaczej będzie niestrawna. 

Przykładowo Instagram nie jest miejscem, gdzie sprawdzą się długie ściany tekstu. Są to raczej formy graficznie, video, na których pojawiają się inspiracje, motywacyjny przekaz.

Każdy format rządzi się swoimi prawami, musisz to mieć na uwadze.

4. Recykling działa, kiedy materiał jest dobry

Zwróć uwagę na popularność i aktualność.

Istnieje wiele rodzajów treści, które nadają się do recyklingu. Oto kilka z nich:

  • Artykuły blogowe — wybierz te najpopularniejsze — będziesz mieć pewność, że jest to temat, który interesuje odbiorców.
  • Evergreeny — case studies, poradniki, tutoriale, recenzje, testymoniale — szukaj treści, które się nie zestarzeją.
  • Zapowiedzi nadchodzących, cyklicznych wydarzeń — kiedy organizujesz cykliczne spotkania, podczas tworzenia materiałów możesz wykorzystać ten sam schemat. Ulepszaj go i odświeżaj.

5. Jeden content, wiele formatów —  sposób na atrakcyjność contentu

Recykling nie przyniesie efektu, jeżeli nie będzie częścią zaplanowanych działań.

Przed przystąpieniem do recyklingu treści przeanalizuj, które materiały cieszą się największą popularnością wśród grupy docelowej.

Przeprowadź analizę popularności treści

Prześledź, które z dotychczasowych treści cieszą się największą popularnością. Możesz do tego wykorzystać takie narzędzia jak Google Analytics, a także sprawdzić ilość interakcji i wyświetleń pod treściami social i artykułami w mediach.

Traktuj stronę internetową jako centrum działań

Strona internetowa powinna stanowić centralny punkt komunikacji Twojej marki. To na niej powinny być publikowane najważniejsze informacje, a pozostałe kanały komunikacji powinny do niej odsyłać. Dzięki temu zwiększysz potencjalny zasięg swoich działań marketingowych.

Testuj różne rozwiązania

Sprawdź, jakie formaty treści najlepiej sprawdzają się w różnych kanałach komunikacji i wykorzystaj wiedzę do tego, żeby w przyszłości dostosowywać istniejące materiały do różnych platform społecznościowych.

Dowiedz się o potrzebach grupy docelowej

Poświęć czas na analizę preferencji i potrzeb grupy docelowej — czego chce się dowiedzieć, jakie zadaje sobie pytania? Dzięki temu łatwiej Ci będzie ocenić potencjał poszczególnych materiałów i wybrać te, które będą najskuteczniej trafiać do odbiorców.


Recykling treści to przemyślana, oparta na danych strategia, która rzeczywiście działa i pozwala zwiększyć zasięg i efektywność działań marketingowych.

Kiedy wybierasz materiały, jakie mają zostać poddane recyklingowi:

  • stawiaj na materiały popularne, chętnie wyświetlane,
  • staraj się nie powielać treści, choć czasem warto — w innej formie,
  • dopasuj formaty treści do kanałów komunikacji,
  • dbaj o jakość materiałów — cały czas dostarczaj wartość odbiorcom.

Porozmawiajmy
o Twoich
wyzwaniach