Menu

Dlaczego potrzebujesz wiedzy o tym, jak typografia wpływa na graficzny przekaz?

Przekazy wizualne są cały czas obecne w Twojej codzienności.

Kiedy codziennie rano podróżujesz do pracy, na ulicach mijasz banery reklamowe i hasła na koszulkach przechodniów. Podczas przeglądania prasówki w internecie widzisz reklamy w social mediach.

Jedne przykuwają Twoją uwagę na dłużej, a drugie wyglądają na mało interesujące lub niezrozumiałe. O tym, które treści trafiają w Twoje upodobania, często decyduje typografia.

W typografii chodzi o to, żeby przekaz był atrakcyjny wizualnie — a dzięki temu trafił do odbiorcy. Jeżeli nie znasz zasad typografii, odbiorcy mogą nigdy nie zwrócić uwagi na to, co masz do powiedzenia.

W tym artykule poznasz reguły, dzięki którym Twój przekaz stanie się widoczny, czytelny i będzie mieć odpowiedni wydźwięk.

Typografia — co to jest i jak to wykorzystać?

Niech przekaz będzie spójny z wizerunkiem i celami marki.

Typografia to jedno z kluczowych pojęć związanych z projektowaniem graficznym. Wiąże się z wizualnym aspektem tekstu i oznacza dbanie o jego widoczność i czytelność.

Typografia dotyczy zarówno projektowania liternictwa (rodzaje fontów), jak i designu (np. komponowanie tekstu w logo).

Na zasady związane z liternictwem składają się między innymi:

  • rodzaj i stopień pisma;
  • kształt liter;
  • interlinia;
  • kerning;
  • relacje między znakami i grupami znaków.

W projektowaniu graficznym określa się typografię jako projektowanie, które ułatwia czytanie i odbiór treści.

Stosowanie jej zasad pozwala na tworzenie szerokiej gamy projektów takich jak:

  • strony internetowe;
  • plakaty;
  • katalogi produktów;
  • grafiki w social mediach i na innych użytkowych przestrzeniach graficznych.

Dzięki temu forma przekazu jest spójna z celem treści, co w rezultacie ma wpływ na odbiór projektu.

Krój pisma – jak może zmienić wydźwięk słowa?

Określ, jakie emocje chcesz wywołać u odbiorcy.

W zależności od tego, jakiego fontu użyjesz, możesz nadać inny ładunek emocjonalny treści w swoim projekcie. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ wpływa na to budowa liter, grubość czy nawet to, czy dany font ma szeryf.

Przykładowo: co się stanie, jeśli projektujesz plakat dla filmu, który jest horrorem i użyjesz delikatnego, fantazyjnego fontu? Cały plakat straci swój wydźwięk i nie odda grozy, jaka wiąże się z filmem.

Przede wszystkim: nie będzie straszyć i niepokoić, a przecież to właśnie główny cel grafiki promującej ten gatunek filmowy.

Spójrz na dwie wersje plakatu do horroru „Sinister” i zobacz, jak wiele może zmienić font w projekcie.

Każda branża, festiwal czy inne wydarzenie, dla którego tworzysz projekty, ma swój charakter i komunikuje określone wartości. Dlatego powinno się ostrożnie dobierać fonty, aby wspierać nim przekaz oraz grafikę.

Podobnie jest w przypadku plakatu festiwalu Rock, Blues & Motocycle — font dekoracyjny, nawiązujący do amerykańskiej popkultury (po lewej stronie), trafniej oddaje charakter wydarzenia niż font naśladujący odręczne pismo (po prawej).

Jak dopasować rodzaj fontu do projektu?

  • Fonty szeryfowe / serif

To, że font jest szeryfowy, oznacza, że zawiera ozdobniki: poprzeczne i ukośne linie. Tego rodzaju fonty mają charakter klasyczny i profesjonalny.

Jakie budzą skojarzenia? Czytelność, prostota, klasyka, tradycja, luksus, artyzm, dojrzałość, wysoka jakość.

Dobrze sprawdzą się w projektach związanych z modą, korporacjami, sztuką, prawem

  • Fonty bezszeryfowe / sans serif

Fonty bezszeryfowe są pozbawione ozdobników. Oznacza to, że końcówki znaków są proste, bez poprzecznych linii. Mają charakter przejrzysty i nowoczesny. 

Jakie budzą skojarzenia? Nowoczesność, minimalizm, innowacja, prostota, chęć działania, bezpośredniość, naturalność.

Dobrze sprawdzą się w projektach związanych technologią, coachingiem, modą, sportem.

  • Fonty egipcjanki / slab serif

Egipcjanka to potoczna nazwa fontu, który charakteryzuje się prostymi, geometrycznymi formami o silnej konstrukcji.

Jakie budzi skojarzenia? Tradycja, odwaga, bezpośredniość, przyjaźń, siła, pewność siebie.

Dobrze sprawdzi się w projektach plakatów na różne wydarzenia kulturalne i filmowe. Przyda się zwłaszcza wtedy, kiedy przekaz wiąże się z rywalizacją i budowaniem więzi (wydarzenia sportowe).

  • Fonty dekoracyjne / display

To bardzo zróżnicowana kategoria, w której fonty są mocno nacechowane charakterem elementu lub miejsca, do którego nawiązują.

Jakie budzą skojarzenia? Zabawa, rozrywka, kultura, odwołania do konkretnych miejsc i epok.

Dobrze sprawdzą się w projektach plakatów na różne wydarzenia kulturalne czy filmowe. Przydadzą się zwłaszcza wtedy, kiedy przekaz graficzny wiąże się z przygodą, zabawą lub rozrywką.

  • Fonty odręczne / script, tzw. pisanki

Fonty odręczne naśladują ręczne, kaligraficzne pismo.

Jakie budzą skojarzenia? Emocjonalność, radość, sentymenty, delikatność, kreatywność, zaangażowanie.

Dobrze sprawdzą się tam, gdzie liczą się emocje związane z osobistymi wydarzeniami w życiu. Dotyczy to zwłaszcza tematów związanych z relaksem (SPA, pielęgnacja, kosmetyki) i rodziną (branża ślubna, fotograficzna).

Ich użycie podkreśla osobisty kontakt między nadawcą a odbiorcą.

Jak za pomocą hierarchii eksponować treści?

Wyróżnij elementy, które najskuteczniej przyciągną uwagę odbiorcy.

Hierarchia to kolejny ważny element tworzenia treści.

Znajomość zasad hierarchii daje Ci możliwość planowania tego, w jaki sposób poprowadzisz użytkownika po elementach przekazu. Dobre zarządzanie treścią ułatwi skanowanie i odczytywanie odpowiednich informacji.

Kolejność, w jakiej użytkownik przeczyta treści, jest kluczowa dla zachowania efektywnej komunikacji z odbiorcą.

Przykładem może być baner reklamowy trasy koncertowej Darii Zawiałow, który został opublikowany na Facebooku. Znajdziesz tutaj informacje:

  • kto występuje na trasie — Daria Zawiałow;
  • jaka jest nazwa trasy koncertowej — Helsinki Tour;
  • jaki jest harmonogram trasy — 12 koncertów w 12 miastach;

Ostatni punkt, który zawiera najbardziej szczegółowe informacje, został zapisany mniejszym fontem i nie rzuca się w oczy. Jest to celowy zabieg.

Dla odbiorcy reklamy kluczowych jest kilka pierwszych sekund, w trakcie których decyduje, czy reklama wzbudza jego zainteresowanie. Dlatego najbardziej widoczne jest nazwisko artystki.

Fani sprawdzą, czy ich miasto znajduje się na koncertowej liście, a osoby niezainteresowane pominą baner.

Poniżej podobny przykład na plakacie Męskiego Grania 2014.

Jeżeli nie jesteś fanem koncertów odbywających się na tym festiwalu, nie będziesz poszukiwał szczegółowych informacji o wykonawcach (chociaż nazwiska głównych gwiazd są zapisane większym fontem).

Twojej uwagi w pierwszym kontakcie z plakatem nie rozproszą także szczegółowe informacje o tym, gdzie kupuje się bilety lub kim są sponsorzy (elementy na samym dole).

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku plakatu wydarzenia związanego z brazylijskim jiu-jitsu. O tym, czy zostanie przeczytany harmonogram, decyduje to, czy uwagę odbiorcy przyciągnie nagłówek z nazwą wydarzenia (najbardziej widoczny element).


Wiesz, czym jeszcze się kierować przy tworzeniu graficznego przekazu?

Poznaj zasady, dzięki którym świadomie nakierujesz odbiorcę na elementy, które są kluczowe dla projektu.

Pozycja tekstu na grafice

Zdecydowana większość ludzi czyta od lewej do prawej, co powoduje, że odruchowo zaczną szukać czegoś wzrokiem po lewej stronie. Nie jest to jedyna sztywna reguła, ponieważ w zależności od kultury regionu to przyzwyczajenie może być inne.

Najpowszechniejsze są dwa sposoby skanowania tekstu:

  • „F” – występuje przy długich treściach (artykuły, blogi, magazyny).

    Ludzkie oko skanuje od góry, od lewej do prawej, a następnie w dół w lewo, szukając wskazówek. Po znalezieniu jednego elementu oko przeskakuje w prawo, szukając kolejnego.

    Pisząc długie teksty (np. artykuły), najważniejsze informacje umieszczaj na górze strony.
  • „Z” – występuje przy krótkich treściach, które nie mają formy blokowanych akapitów.

    Ludzkie oko skanuje:

    → od góry po lewej do prawej górnej,
    → po przekątnej: w dół do lewego dolnego rogu,
    → i kończy w prawym dolnym rogu.

    Tworząc krótkie treści (np. banery reklamowe), najważniejsze informacje umieszczaj w lewym górnym rogu i w prawym dolnym rogu.

Skala i kontrast

Zestawienie dużych elementów z małymi sprawia, że odbiorca traktuje większe elementy jako ważniejsze. Na odbiór treści wpływa nie tylko skala elementów, ale także kontrast między tekstem a tłem.

Kontrast można budować zarówno za pomocą wielkości, jak i grubości fontu. Nagłówek w wersji Bold przyciągnie bardziej uwagę niż ten napisany odmianą Regular.

Kolor treści

Jeśli cała treść jest pisana w jednym kolorze, czasem nie wystarczy sama zmiana wielkości fontu, żeby wyróżnić najważniejsze fragmenty przekazu.

Dlatego dobrze jest stosować także kolor, który będzie kontrastował z tłem i dobrze wyeksponuje to, na co odbiorca ma zwrócić uwagę.

Grupowanie tekstów

Ludzie niechętnie czytają duże bloki tekstu, ponieważ jest to męczące.

Grupowanie bloków tekstów i tworzenie między nimi odpowiedniej przestrzeni sprawia, że treść będzie czytelna i atrakcyjna.


To już wszystko, czego dowiesz się dzisiaj o wpływie typografii na graficzny przekaz. Przedstawiliśmy Ci kilka reguł, które wyjaśniają, jak działa typografia.

Śmiało wykorzystuj je w swoich projektach.

Pamiętaj, że reguły hierarchii wzajemnie na siebie wpływają, a oprócz tego mają różną wagę. Oznacza to, że wyrównanie od lewej do prawej nie wpłynie na czytelność, jeżeli nie zostanie także zastosowany odpowiedni kontrast.

Porozmawiajmy
o Twoich
wyzwaniach