Menu

Jak pisać lepiej – 5 elementów stylu do pisania wartościowego contentu

Wiesz, po czym poznać, że teksty czy hasła reklamowe są naprawdę dobre? Prawdopodobnie większość z nas oceni to na podstawie własnej intuicji, mówiąc coś w rodzaju: O! To mi się podoba, a to już niekoniecznie.

Kiedy oceniamy stworzone przez nas materiały, nie warto polegać wyłącznie na subiektywnej ocenie. Zwłaszcza że istnieje kilka elementów, których znajomość pomoże nam pisać lepsze teksty.

W tym artykule przedstawimy Ci pięć cech dobrego stylu, które przydadzą się do pracy nad własną techniką pisania. Kiedy dowiesz się, na co zwracać uwagę, będzie Ci łatwiej wypracować dobre nawyki i tworzyć coraz lepsze treści.

Zwięzłość — czasem mniej znaczy więcej.

Dostosuj długość do tematu, ale pisz krótkimi zdaniami.

Jak pewnie wiesz, mało ludzi czyta od początku do końca każdą treść, jaką zobaczy w internecie. Dlatego, kiedy piszemy z myślą o odbiorcy po drugiej stronie ekranu, chcemy możliwie jak najdłużej utrzymać jego uwagę przy sobie.

Powiedzmy sobie jedną rzecz. Wiesz, co się dzieje, jeżeli używasz bardzo długich zdań, w których poruszasz wiele wątków naraz? Ludziom trudno to przeczytać. Zniechęcają się do zapoznania z treścią, nawet jeżeli jest to wartościowy materiał.

Dlatego warto pamiętać o długości. Kiedy uda Ci się stosować jak najczęściej regułę:

  • nie więcej niż 20 wyrazów w jednym zdaniu;
  • i nie więcej niż 5 zdań w jednym akapicie;

Ułatwisz odbiorcy przyswojenie informacji z Twojego tekstu.

Pamiętaj tylko, że to nie jest jednoznaczne z tym, żeby pisać jak najkrótsze treści. Wszystko zależy od tematu.

Teksty mające wartość edukacyjną, takie, w których są porady i instruktaże, mają prawo być dłuższe od innych materiałów. To dlatego, że powinny dostatecznie szczegółowo wyjaśniać i obrazować temat.

Lepiej unikać strony biernej.

Strona bierna męczy mózg. Postaw na bezpośredniość.

Tę samą treść da się powiedzieć na dwa różne sposoby:

  1. Zakupienie biletu zostanie umożliwione poprzez udostępnienie elektronicznego systemu uruchomionego na platformie internetowej.
  2. Możesz kupić bilet on-line.

Drugie zdanie wygląda na bardziej przystępne w odbiorze, prawda? Podobnie jak w przypadku długich treści, które zniechęcają do czytania, tak samo jest ze stroną bierną.

Kiedy nadużywamy strony biernej, niepotrzebnie komplikujemy treści. Wtedy wymaga to od nas dodatkowego wysiłku, żeby zorientować się, co właściwie czytamy.

Znacznie lepiej, kiedy używamy zaimków osobowych i zwracamy się do ludzi „na Ty”. Dzięki temu osoba czytająca tekst jednocześnie łatwo przyswaja treści i ma wrażenie bezpośredniego kontaktu z nami.

Trochę tak jakbyśmy siedzieli naprzeciwko siebie i rozmawiali. A takie spotkanie to coś miłego.

Twoja firma potrzebuje usług copywriterskich?

Prosty język robi większe wrażenie niż branżowy żargon.

Trudne słowa nam nie imponują. Liczy się zrozumienie.

Kiedy zdobywamy specjalistyczną wiedzę z jakiegoś obszaru i czytamy mądre książki, czasem zaczynamy myśleć, że wszyscy dookoła wiedzą tyle samo, co my. Tak wcale nie jest i nie ma w tym nic złego.

Trzeba tylko wiedzieć, jak to, czego się nauczyliśmy, móc przekazać dalej. Tak, żeby każdą rzecz dało się w prosty sposób wytłumaczyć.

Skomplikowane słowa utrudniają przyswojenie treści. Dotyczy to zarówno tych wyrazów, które są trudne i oficjalne, jak i terminów branżowych.

Mogłoby się nam wydawać, że kiedy zarzucimy czytelnika dużą ilością mądrego i specjalistycznego słownictwa, to zaimponujemy mu wiedzą. Będziemy wyglądać na kogoś, kto się zna. I jest profesjonalny.

Nic bardziej mylnego. Najlepsze wrażenie wywrzemy wtedy, kiedy uda nam się wytłumaczyć, na czym polega wartość naszej pracy.

Liczy się konkret.

Nikt nie zapamięta haseł, które nic nie mówią. Ma być konkret i ch.

Wiesz, jaki jest problem z reklamami, które mówią, że pewien produkt jest dobry i tani? Takie hasła można odnieść do wszystkiego. Ludzie słyszeli je już tysiąc razy i nie robi to na nich wrażenia.

Dzieje się tak dlatego, że nie wiadomo, o czym właściwie rozmawiamy. Dobry samochód ma zupełnie inne właściwości niż, dajmy na to, dobre wino.

W trakcie szukania pomysłów na odpowiedni slogan warto zacząć od wyobrażenia sobie tego, jakie są potrzeby ludzi, do których będziemy kierować nasze hasła. I czy nasz produkt odpowiada na te potrzeby — bo jeżeli tak, warto się tym pochwalić.

Na przykład w ten sposób:

  1. Dobre wino.
  2. Wino o tak delikatnym smaku, że sprawi przyjemność nawet najbardziej wymagającym koneserom.

Delikatność to na tyle szczegółowa cecha, że uruchamia naszą wyobraźnię. Dzięki temu wiemy mniej więcej jaki jest charakter wina i jak smakuje.

Tym, co uruchamia wyobraźnię, jest kontekst.

Zawsze podaj kontekst. Będzie łatwiej sobie wyobrazić, o co chodzi.

Tak samo, jak ważne jest dbanie o konkret, tak nie można zapominać o umieszczaniu przekazu w określonym kontekście. Kiedy podajemy ludziom suche informacje, istnieje ryzyko, że nie będzie dla nich jasne, co właściwie chcemy im przekazać.

Wyobraź sobie, że trafiasz na stronę firmy produkującej sportowe ubrania i chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o tym miejscu.

Ta sama informacja może zostać podana na dwa sposoby:

  1. Istniejemy na rynku od 2018 roku.
  2. Istniejemy na rynku od 2018 roku. Zaczynaliśmy jako grupka przyjaciół zajarana wspólną pasją, szyliśmy ubrania dla znajomych. Dzisiaj mamy kilkanaście sklepów w całej Polsce i cały czas się rozwijamy.

Dzięki zarysowaniu szczegółowego kontekstu — ktoś informuje nas o czasie istnienia na rynku, żeby pokazać, co od tej pory udało się osiągnąć — wiadomość staje się dla nas użyteczna.

Możemy nie tylko dowiedzieć się więcej o tym miejscu, ale też wyobrazić sobie, jaki jest jego charakter (tworzone przez pasjonatów, którzy się znają na tym, co robią; od dawna przyjaźnią, więc chyba są fajni i sympatyczni).

Taki obraz wzbudza większe zainteresowanie ofertą sklepu niż rzucenie samej informacji o stażu działalności firmy.

Przedstawiliśmy Ci pięć wskazówek dotyczących tworzenia treści w dobrym stylu. Nie gwarantujemy, że po przeczytaniu od razu stworzysz najlepszy tekst na świecie. Z pisaniem już tak jest — żeby robić postępy, trzeba cały czas się uczyć i pracować nad techniką.

Na szczęście znasz już elementy, z jakich powinny składać się dobre treści — mamy nadzieję, że teraz będzie Ci łatwiej uniknąć niepotrzebnych błędów.

Chcesz dać swoim klientom treść wysokiej jakości?

Porozmawiajmy
o Twoich
wyzwaniach