Co się stanie, jeżeli na swojej stronie internetowej zastosujesz dopracowane opisy kategorii?
Da Ci to przewagę nad innymi sklepami internetowymi. Mimo że opisy kategorii mogą generować wiele korzyści dla strony, w polskim e-commerce często traktuje się je jako niepotrzebne zapchajdziury.
A niepotrzebnie, bo dobry opis kategorii generuje większy ruch na stronie.
Z tego artykułu dowiesz się, jak tworzyć skuteczne opisy kategorii produktów dostosowane pod SEO.
Zawartość artykułu:
1. Dlaczego nie warto bagatelizować opisów kategorii?
Wykorzystaj je jako miejsce komunikacji marki z konsumentami.
Zastanawiasz się, do czego przydają się opisy kategorii produktów?
Dobry opis kategorii jest w stanie zapewnić Tobie:
- większą liczbę odwiedzin na stronie;
- lepsze efekty pozycjonowania w wyszukiwarkach Google;
- wpływ na kształtowanie relacji marki z klientami.
Oprócz tego dobry opis kategorii docenią konsumenci, bo:
- dostarczy im istotnych informacji związanych z ofertą sklepu;
- wskaże dalsze kroki na zakupowej ścieżce.
Jak wyglądają opisy kategorii produktów? Składają się na nie elementy, które z reguły widzisz w bocznych banerach i na dole strony z produktami. Zauważysz to łatwo na przykładzie Allegro i kategorii kawy.
Przykład 1 – Allegro
Po wybraniu konkretnego rodzaju kawy, w lewym górnym rogu pojawia się nagłówek z nazwą kategorii (kawa ziarnista).
W bocznym banerze znajdują się podkategorie oraz możliwość filtrowania produktów (darmowa dostawa, cena). Nad ofertami zauważysz możliwość sortowania produktów (np. od najdroższego) i pierwsze oferty sponsorowane.

Na dole strony Allegro odsyła do swoich artykułów blogowych, które dotyczą przepisów na kawę lub opisów jej różnych odmian. Może to pomóc klientowi w wyborze odpowiedniej kawy dla siebie.

Poniżej znajduje się ostatnia część opisu kategorii produktu, która przeważnie składa się z dłuższego tekstu (np. informacji o tym, czym jest kawa ziarnista).
Tutaj przybiera nieszablonową postać FAQ i udziela odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z kawą ziarnistą. Dzięki temu dowiesz się nie tylko o samym produkcie, ale także o sposobach jego przechowywania czy parzenia.

2. Skuteczny opis generuje większy ruch i widoczność
Nie rezygnuj z elementu, który ma wpływ na UX i liczbę potencjalnych klientów.
W jaki sposób dobry opis kategorii produktu wpływa na ruch na stronie i jej potencjalną widoczność w wyszukiwarkach Google?
Widoczność w wynikach organicznych jest zależna od tego, czy umieścisz w tekście trafne frazy kluczowe oraz linki wewnętrzne.
Ruch na stronie zapewniają także kwestie związane z użytecznością: to, czy treści w opisie kategorii są czytelne, wyczerpujące temat i przydatne dla odbiorcy.
Według #SMXINSIGHTS strona kategorii jest w stanie wygenerować aż:
- 19% większe pokrycie słowami kluczowymi;
- 413% większy ruch;
- 32% większą potencjalną widoczność w wynikach organicznych niż strona produktowa.
Opis kategorii produktów nie jest jedynym elementem mającym wpływ na ruch na stronie. Jednak nie warto go zaniedbywać, bo kiepskiej jakości treści mogą prowadzić do coraz mniejszego zainteresowania stroną internetową.
3. Czy długość tekstu wpływa na pozycjonowanie?
Liczy się przede wszystkim wartość dla użytkownika.
Jak już wiesz, działania związane z pozycjonowaniem wiążą się z umieszczaniem fraz kluczowych i linków wewnętrznych w tekście.
Nie sprowadza się to jednak do tego, że opis kategorii produktu musi być długi, żeby pomieścić w sobie dużą ilość fraz kluczowych. Ważna jest nie tyle sama długość tekstu, ile wyczerpanie tematu i przekazanie wystarczającej ilości informacji.
Pamiętaj, że na pozycję w wynikach wyszukiwania mają wpływ:
- jakość treści;
- odpowiadanie na pytania użytkownika;
- czytelność tekstu;
- promowanie oferty produktowej.
4. Z czego składa się opis kategorii?
Wykorzystaj informacje, jakich ludzie szukają w Google.
W opisie kategorii:
- pisz, jakie produkty są oferowane w danej kategorii;
- informuj, jakie rodzaje produktów znajdują się w podkategoriach strony produktowej;
- doradzaj użytkownikowi, jak wybrać produkt dostosowany do jego potrzeb;
- wskaż, jak może się skontaktować ze sklepem;
- zachęcaj do zapoznania się z ofertą;
- odpowiedz na najczęściej pojawiające się pytania klientów.
Jeżeli zastanawiasz się, co umieścić w opisie kategorii, skorzystaj z pomocy narzędzi do planowania treści. Dzięki temu Twój materiał będzie oparty o informacje, jakich ludzie rzeczywiście poszukują w wyszukiwarkach.
Najprostsza opcja to sprawdzenie wyników w Google Suggest. Po wpisaniu nazwy produktu Google zasugeruje Ci uzupełnienie treści na podstawie najpopularniejszych zapytań użytkowników.

5. Stosuj zasadę Above The Fold
Zmień położenie opisu na stronie bez szkody dla UX.
Czym jest zasada Above The Fold? To reguła związana z tym, jaka treść wyświetla się użytkownikowi od razu po wejściu na stronę, zanim jeszcze przewinie ją w dół.
Użytkownicy najbardziej angażują się w treści wyświetlane na górze strony, dlatego to właśnie tam powinny znajdować się kluczowe elementy.
Jak stosować zasadę Above The Fold dla opisu kategorii? Ważne, żeby zapewnić odpowiedni UX konsumentom i jednocześnie nie obniżać potencjału SEO podstrony.
Wystarczy rozbić opis kategorii. Zobacz, na czym to polega na przykładzie opisu kategorii kawa mielona na stronie szczecińskiego sklepu Qualia Shop.
Przykład 2 – Qualia Shop
- Nagłówek H1 opisu umieść na górze podstrony.

- Poniżej wybrane produkty kategorii lub bitmapę stanowiącą miniaturkę kategorii z głównym słowem kluczowym w znaczniku ALT.

- Jeszcze niżej niewielki fragment opisu kategorii – np. lead. Najlepiej, aby zawierał on frazy kluczowe typu exact oraz ze dwie frazy poboczne.

- Niżej umieść filtry produktów i pierwsze produkty kategorii.

- Na samym dole lub gdzieś z boku możesz umieścić pozostałą treść opisu kategorii, pamiętając o tym, żeby była łatwo dostępna dla konsumenta.

6. Stosuj linkowanie wewnętrzne
Odnośniki do elementów w obrębie Twojej strony poprawiają optymalizację.
W ramach linkowania wewnętrznego na stronie kategorii produktowej warto stosować linki:
- do artykułów blogowych, informacji związanych z produktami;
- do rankingów i recenzji oferowanych produktów;
- do produktów, które były ostatnio kupowane lub oglądane;
- do kategorii podrzędnych, nadrzędnych i równorzędnych,
- do kategorii marek, które znajdują się w ofercie.
To wszystko na dziś. Teraz już wiesz, że opisy kategorii to pozornie po prostu jedne z wielu elementów wpływających na widoczność i ruch na stronie. Mimo wszystko nie ma co ich zaniedbywać, bo wtedy zmniejsza się ruch na stronie, jej widoczność i konwersje.